Recent Topics

1 Dec 28, 2005 23:47    

Hoi allemaal,

Als ik het goed begrijp moet het zo zijn, dat wanneer ik een foto op me weblog zet en hem een CHMOD geef van 700 dat alleen ik het plaatje Read Write en Excecute...... dus als ik niet ingelogt ben op me weblog moet ik het plaatje ook niet kunnen zien???

Ik heb dit geprobeert, maar voor iedereen blijft het mogelijk om de plaatjes te kunnen zien :S alleen als ik bij User Read weghaal dan kan niemand het plaatje meer zien.

Nou zat ik zelf al een beetje te denken aan wat het probleem zou kunnen zijn, maar kwam er nog niet helemaal uit. Als ik in mijn ftp programma kijk bij de properties/CHMOD dan zie ik bij user staan mijn inlognaam van mijn FTP. bij Group staat de url van mijn subdomein waar mijn weblog staat.

1. Zou het dan, omdat ik een subdomein heb, niet mogelijk zijn om de CHMOD te gebruiken?
2. of zou het probleem liggen bij het feit dat mijn ftp inlog naam dezelfde is als mijn subdomein, zodat hij iedereen ziet als User?
3. Of zoek ik in de verkeerde hoek en ligt het probleem ergens anders?

Alvast bedankt,

EDIT:

Nog even een kort vraagje erbij. Als ik wil voorkomen dat mensen gaan zitten kijken in mijn directorys... dus als ze bijvoorbeeld blogs/media/blogs/a intypen dat ze al mijn geuploade bestanden zien. Moet ik dan gebruik maken van wat hier uitgelegt staat?
http://forums.b2evolution.net/viewtopic.php?t=3394&highlight=chmod

met andere woorden als ik ht.access gebruik. is dan mijn weblog wel helemaal volledig functioneel, en kunnen mensen alleen niet meer via blogs/media/blogs/a in me upload bestanden kijken???

2 Jan 08, 2006 01:58

Van je eerste uitleg zie ik niet in wat het probleem is.
Als je images wilt kunnen opladen, dan moet je die directory chmodden op 777

Voor je tweede issue : je verwijst naar de perfecte uitleg.
Dat moet je inderdaad allemaal doen.

3 Jan 26, 2006 14:13

Ik denk dat er onduidelijkheid is over wat welke rechten precies inhouden. De rechten die bepalen of je een plaatje wel of niet kan bekijken zijn de rechten die aan het plaatje "hangen". Zoals je zelf al zegt, er zijn rechten voor "user", "group" en "other". Deze drie categorieen staan compleet los van de rechten in b2evo.

De rechten van een bestand bepalen of het te bekijken is door degenen die door de SERVER als "user", "group" of "other" gezien worden. Meestal zal je ofwel "group" ofwel "other" rechten moeten geven. Ze zijn dan echter te bekijken door iedereen die er met z'n browser naartoe wandelt. Een onderscheid tussen b2evo-admins en b2evo-users is niet te maken.

De rechten BINNEN b2evolution geven alleen maar aan welke rechten iemand binnen die omgeving heeft.

De koppeling die je wil maken is alleen mogelijk als je de directories waarin de plaatjes staan zou laten afschermen en de toegang daarvan automatisch laat koppelen aan de b2evo-accounts, maar dat is niet zo eenvoudig.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

4 Jan 30, 2006 11:36

Hmm het is me wel een beetje duidelijk. Maar nog niet helemaal.

Hetgeen wat ik niet snapte was, dat ik CHMOD had ingesteld op 700, wat dus betekend dat ik wel alles mag en andere helemaal niks.
Ik had dat dus bij een plaatje gedaan en vroeg op msn aan een willekeurig iemand of hij wou kijken of hij het plaatje kon zien. En dat kon hij dus, terwijl hij niet de rechten heeft volgens de CHMOD.

Ik heb toen ook van de User de CHMOD veranderd, zodat die hem ook niet kon zien. Toen ik dat gedaan had kon ik zelf het plaatje ook niet meer zien (wat ook logisch is als je alles uitzet).

Ik snapte dus niet helemaal waarom hij de CHMOD niet goed pakte.

Nog bedankt voor de reaktie


Form is loading...